Polowanie na Golluma

 

Na prośbę Gandalfa bohaterowie wyruszają na poszukiwania Golluma. Plotki głoszą, że widziano go gdzieś w Dolinie Anduiny, pomiędzy Górami Mglistymi, a Mroczną Puszczą. Bohaterowie będą szukać śladów, które nakierują ich na trop tej nieuchwytnej istoty

W skrócie

  • Klimat: ◼◼◻◻◻◻ 
  • Poziom trudności FFG: 4
  • 3 karty Wyprawy
  • Strategia: zagrożenie poniżej 35, dużo Siły Woli, kontrola talii Spotkań

Talie

  • Nobles Company
    • Denethor Glorfindel Aragorn 
    • rozgrywki: 3, zwycięstwa: 3 (win ratio 100%)
    • poziom trudności: ◻◻◻◻◻
  • Legolas and Ladies 
    • Eowina Eleanora Legolas 
    • rozgrywki: 4, zwycięstwa: 4 (win ratio 100%)
    • poziom trudności: ◻◻◻◻◻

Wyzwania

Łowcy z Mordoru - najgroźniejszy wróg w tym scenariuszu. Nie dość, że ma dużo wytrzymałości i mocną tarczę, to jeszcze jego siła zagrożenia oraz ataku rośnie wraz z ilością kart Wskazówek w grze. A wskazówki to poszukiwane przez nas Ślady Golluma. Konfrontacja z nimi jest raczej nieunikniona (5 sztuk w talii przeciwności), więc warto się przygotować na to spotkanie zanim trafimy na Ślady Golluma. Sposoby postępowania podobne jak przy Trollu: łapiemy w pułapke lub unikamy obrażeń i próbujemy zatłuc w 1-2 rundy.

 

Ścigani przez cień - bardzo niebezpieczny podstęp w późniejszym etapie gry. Gdy mamy wielu sprzymierzeńców potrafi mocno podnieść poziom zagrożenia. Możemy się przez tym zabezpieczyć kontrolując jego pojawienie się przy użyciu kart Henamarth Rzeczna Pieśń lub Denethor. Inny sposób to użycie karty Test Woli lub zdolność Eleanory.


Fałszywy Trop - kolejny niebezpieczny podstęp zwłaszcza w 3 etapie scenariusza z uwagi na to, że pozbawiając nas Tropów Golluma powoduje, że natychmiast musimy wrócić do 2 etapu. Generalnie potrafi przedłużyć scenariusz, co grozi przegraną z powodu przekroczenia 50 pkt zagrożenia. Możemy się przed nim bronić podobnie jak przez poprzednim podstępem lub zdobywając więcej niż 1 kartę Trop Golluma. Ale to z kolei sprawi, że będziemy narażeni na mocniejsze statystyki Łowców z Mordoru.


Stary Bród - znowu obszar niebezpieczny w późniejszym etapie gry, jeśli mamy wielu sprzymierzeńców. Może nas zaskoczyć i znacząco zwiększyć poziom zagrożenia jeśli zostanie odkryty w fazie Wyprawy. Przeciwdziałanie to kontrola dociągu ze strefy przeciwności lub utrzymywanie niskiej ilości Sprzymierzeńców (np. grając talia opartą o dodatki i wydarzenia).


Rzeka Ninglor - obszar o tyle niebezpieczny, że ma aż 4 punkty wyprawy do zbadania, a jednocześnie usuwa żetony postępu zarówno z wyprawy jak i z siebie. Należy się upewnić, że kiedy jest aktywnym obszarem to zbadamy go w najbliższej fazie Wyprawy. Inne podejście to dokładanie żetonów postępu kiedy jest w obszarze przeciwności. Ale to ryzykowne, bo jednak wymaga odpowiednich kart oraz zrównoważenia Siłą Woli w trakcie fazy Wyprawy.


Pola Gladden - kolejny obszar, który może skutecznie utrudnić realizację strategii. Spora Siła Zagrożenia, bo aż 3 punkty, jak również 3 punkty wyprawy sprawia, że zarówno w strefie przeciwności jak i jako aktywny obszar stanowi wyzwanie. Dodatkowo podnosi poziom zagrożenia, co zawsze może doprowadzić do niespodzianek. Najlepiej jak najszybciej na niego podróżować a następnie go zbadać. 

Opis scenariusza 

Pierwszy scenariusz cyklu "Cienie Mrocznej Puszczy", wydał mi się całkiem klimatyczny: poszukujemy Tropów Golluma jednocześnie będąc sami ścigani. Kiedy trafimy na trop, będziemy podążać za Gollumem i starać się go nie zgubić. W tym samym czasie czujemy na karku pościg nieustępliwych Łowców z Mordoru. Ci z kolei stają się tym bardziej niebezpieczni i zdeterminowani im bardziej jesteśmy skupieni na tropieniu Golluma. Podstępy, obszary oraz ich mechanika tworzą ciekawe kombinacje. Naprawdę czuć tutaj pewną immersję i klimat podwójnego pościgu. 

Strategia w tym scenariuszu to utrzymywanie zagrożenia poniżej poziomu 35. Sporo podstępów odpala się od tej wartości, więc kontrola poziomu zagrożenia znacznie ułatwia rozgrywkę. Druga ważna sprawa to wiedza o tym, co nadciągnie ze strefy przeciwności. Przydatne są karty pozwalające na odkrywanie i/lub odrzucanie kart z talii Spotkań: Henamarth Rzeczna Pieśń lub Denethor a także umożliwiające anulowanie wydarzeń "Po odkryciu": Test Woli, Eleanora.

Sam scenariusz okazał się dość łatwy, porównywalny z "Przeprawą przez Mroczną Puszczę" z podstawki. Główne wyzwanie to unikanie podstępów, badanie wielu obszarów i walka z Łowcami z Mordoru. Pozostali przeciwnicy nie stanowią większego wyzwania. Podczas grania talią Przywództwa i Wiedzy Nobles Company scenariusz wydaje się wręcz banalnie prosty, głównie z uwagi na to, że wiemy co wejdzie z talii Spotkań oraz tego, że po złapaniu Łowców w pułapkę możemy dalej skupić sie na tropieniu Golluma.

Powodzenia w poszukiwaniach tropów!


Komentarze